I tider när arbetslösheten är låg är männinskor inte speciellt motiverade att ta jobb som de i svårare tider kanske skulle ha accepterat. Och samtidigt är många anställda villiga att byta till ett arbete som de tror kommer att bli bättre än det nuvarande. Denna situation orsakar enorma strategiska svårigheter för vissa företag, men det kan skapa möjligheter för andra.
Om ditt företag kan skapa en verklig styrka i att locka och behålla de bästa arbetstagarna inom din bransch har du en konkurrensfördel som få kan matcha. Det är tydligast i tjänstesektorn, där personalen ofta, på sätt och vis, är produkten. Tillverkande företag bör emellertid inte förbise denna källa som en konkurrensfördel, eftersom den kan vara ganska kraftfull. Det noteras ofta att det finns ett direkt samband mellan arbetsglädjen och kundtillfredsställelse – dvs nöjda medarbetare borgar för glada kunder.
När tillväxten ökar gör den det alltid snabbare än vad det finns tillgång på kompetent arbetskraft. Och då kan man också utgå ifrån att detta problem snarare kommer att förvärras än förbättras. I vissa branscher blir situationen akut.
Visst, hög omsättning på arbetskraft och underbemanning kan hanteras, om de är väntade. McDonald’s är ett exempel på ett framgångsrikt företag. De har under årens lopp utvecklat system som gör det möjligt att leverera jämn kvalitet med oerfarna anställda. Men även ett företag som McDonald’s, vars system är konstruerat för att hantera hög personalomsättning, kan drabbas när omsättningen blir för hög. Och sådana rörelser kräver fortfarande chefer med åtminstone ett uns av erfarenhet.
Det är uppenbart att företaget behöver en hel arsenal av trevligheter för att locka personal. Även om det alltid är en bra idé att ge de anställda en bit av kakan, måste du komma ihåg att det finns ett brett spektrum av belöningar att erbjuda anställda. Om du tar till den enklaste av dessa – pengar – märker du snabbt hur dina resultatssifrror förvandlas från grönt till rött. Vad företaget behöver är en rad attraktioner som kommer att göra det till ett Disneyland för din arbetskraft. Dessa attraktioner måste dock vara ekonomiskt försvarbara och anpassats till företagets strategi.
Attraktionerna
Människor vill känna att de är speciella och att deras jobb är viktigt. Detta är den enskilt viktigaste punkten alla företag bör tänka på när man beslutar hur man ska attrahera, utveckla och behålla anställda. För anställda som känner att ett jobb är speciellt måste det finnas något med jobbet som uppfattas som anmärkningsvärt och beundransvärt.
För att locka dina anställda och bibehålla en bra relation kan du köpa gåvokort som julklapper och företagspresenter.
Idealet är om denna uppfattning inte bara omfattas av den anställde utan av den anställdes vänner och familj också. Det finns flera saker som gör att människor tycker att ett jobb är speciellt:
DITT FÖRETAG
Det rykte ett företag har kan vara oerhört värdefullt, även för små företag. I slutet av 1980-talet var Ben och Jerry en ganska liten glasstillverkare, med ca 30 miljoner dollar om året i försäljningsresultat. Eftersom det skrevs mycket om dom i pressen om deras unika ledarskapsstil, flockades anställda till företaget – vid ett tillfälle hade de en 3-årig väntelista över personer som ville jobba vid deras fabrik i Burlington, Vermont.
Många företag blir oroliga när ett stort, välkänt företag slår upp portarna i närheten, och detta är en befogad oro. Stora företag har en stor immateriella fördel – potentiella anställda känner sig mer säkra över vad de får när de börjar på ett högprofil-företag. För mindre företag är detta ett problem, eftersom de ofta har svårt att få ut kunskap om sitt företag och dess starka sidor som arbetsgivare.
BRANSCHEN
Branschen kan anses attraktiv av flera skäl. Många människor vill arbeta i underhållningsbranschen, eftersom de tror att det är roligt. Andra lockas av en akademisk karriär eftersom de önskar intellektuell stimulans. De flesta av oss kan inte göra så mycket åt våra industrier, men vi kan beskriva våra branscher i bästa möjliga dager.
ARBETET I SIG SJÄLVT
Många arbeten har inneboende belöningar. Det är lättare för en lärare att må bra av att göra ett bra jobb än det är för en lapplisa. Dessutom gillar olika typer av människor olika typer av arbeten. Blyga människor uppskattar inte säljjobb, och människor med räknesvårigheter tycker inte bokföring är roligt.
JOBBTITEL
Titlar betyder inte alltid så mycket, men de kan säkerligen ha betydelse för människor utanför en organisation. Anställda blir antagligen stoltare över sina jobb om deras titlar låter bra inför vänner och familj. Dessutom tenderar anställda att må bättre med sig själva när de har bättre titlar, eftersom de kommer att känna sig mer positiva i att identifieria sig med sina jobb. Viktigare än titeln, i många fall är graden av självbestämande du ge de anställda. En snofsig titel kan aldrig förbättra moralen hos anställa som känner sig maktlösa och tyngda av mikroförvaltning.
Utöver detta är det viktigt att de anställda känner att de är en del av den spännande framtid som du skapar för ditt företag. Brett deltagande i skapandet av den strategiska planeringen (framför allt åtgärdsplaner) är oerhört värdefullt för att ge de anställda en känlsa av att de är med och påverkar på alla nivåer i organisationen.